zaterdag 11 februari 2012

Baardmannetjes op z'n allermooist: sneeuw en zonneschijn

Nooit gedacht dat ik nog eens languit op m'n buik op het ijs en in de sneeuw zou gaan liggen om een vogel te fotograferen. Toch is dat nu gebeurd, maar het ging hier wel om baardmannetjes en die zie je niet iedere dag. 
Vandaag een blog met heel veel baardmannetjes; click vooral op de foto's, want in groot formaat zijn de vogeltjes nog mooier!


Vandaag had ik veel geluk, want er vlogen tegen een prachtig blauwe lucht heel wat baardmannetjes rond tussen rietpluimen en lisdodden: hun opgewekte "geping" was veelvuldig te horen, het is een geluidje waar ik heel vrolijk van word!


Ook zaten ze vaak op de grond om te foerageren en daarom lag ik dus languit op het ijs om ze een beetje leuk op de plaat te krijgen en dat is heel goed gelukt. Ik heb er de hele dag een jippie-gevoel aan over gehouden, het was super! 


Baardman-mannetjes hebben een heel kenmerkende snor (waarom heten ze eigenlijk "baardman" en niet "snorreman"?). De vrouwtjes missen deze snor, maar desondanks mag de baardman-vrouw er ook zijn met haar teerbruine veren en leuke oranje snaveltje. 
Het zijn behendige klauteraars, ze kunnen zich wijdbeens vastklemmen aan de rietstengels, zoals te zien op de foto hierboven en hieronder.


Ik vind het hele mooie vogeltjes, een lust voor het oog! Ze zijn met stip gestegen naar de top 3 van mijn lievelingsvogels.






De lisdodden werden helemaal kaal geplukt,


leuk om te zien, al die rondvliegende pluisjes.


Let even op het opgetrokken pootje hieronder!


En nog twee plaatjes zonder verder commentaar....



Bedankt weer voor je bezoek en opmerkingen!

35 opmerkingen:

  1. Prachtige shots! Het was de moeite waard om plat op het ijs te liggen. Haarscherp.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marion,

    Jeetje wat vreselijk mooi gedaan. Vooral die in de spreidstand zijn fantastisch. Kan me je jippie gevoel heel goed voorstellen. Heb vandaag zelf 2 uur in de rietvelden bij het Lauwersmeer rondgelopen en geen baardmannetje gezien helaas. Gefeliciteerd met deze resultaten!

    En even wat anders; wat heb je een mooie bloghoofd foto gekozen; schitterend winterlandschap.

    Groeten,
    Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Prachtig, vooral dat baardmannetje in spreidstand! Heel mooi!

    Liefs,
    Jolande

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een mooie foto's Marion. Werkelijk geweldig. Ik ben het met je eens dat het prachtige vogeltjes zijn. Hun geluid is al zo leuk.
    Je hebt ze heel erg goed gefotografeerd.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Marjon, als vaker: klasse! Zoals Robert al schreef, baardmannen en baardvrouwen zijn nauwelijks te benaderen (behalve door jou), eerst duurde het decennia voordat ik ze zag, nu hoor ik ze op veel plaatsen maar zien is altijd een flits.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Geweldig Marion, wat zul jij genoten hebben van deze Baardmannetjes.
    En ja, als je eenmaal besmet bent met het virus, ga je steeds gekkere
    dingen doen, maar dat geeft niet hoor!
    Een superserie heb je gemaakt, waarbij is foto3 als favoriet beschouw,
    maar ik geniet van alle foto's evenzeer. Eens hoop ik ze ook zo mooi te
    kunnen vastleggen. Voor nu heb ik fijn met jouw belevenis mee kunnen
    genieten, dus dank daar voor en compliment voor je prachtige fotowerk!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Marion, een geweldige serie! Nou hiervoor zou ik ook plat op de grond gaan liggen. Superfoto's van prachtige vogeltjes. Je bent er echt in geslaagd ze heel scherp en heel mooi in beeld te krijgen.
    Complimenten! Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Marion, fantastische serie. Vooral die spreidstand is super. Ik ben vanmorgen ook nog even geweest echter te veel wind en slecht meewerkende Baardmannen. Was je vanmiddag ter plaatse? Kennelijk onder betere weersomstandigheden.

    Groet,

    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat gaaf Marion...
    Goed dat je op je buik bent gaan liggen
    je hebt een prachtig standpunt en wat zijn ze scherp...
    prachtig gedaan....de kleuren zien er ook prachtig uit...
    hiervoor was ik ook plat gegaan denk ik....
    toppie hoor..

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Super mooi, ik zou van dit soort foto's ook een huppel gevoel krijgen.
    Fijne zondag
    marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wat zijn ze lief om te zien hé, en zo mooi op de foto kunnen zetten deze snelle rakkers, Loes en ik hebben er ook een paar uur achter aan gelopen en de boefjes bleven lekker op de grond tussen het riet, we hadden het al opgegeven en toen kwamen ze naar boven...deel het geluks gevoel met je..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hoi Marion,
    Dit zijn inderdaad prachtige vogeltjes. En wat heb je ze schitterend in beeld gekregen.
    Erg mooi zo laag vanaf de grond met een prima lichtval, maar ook de opnames met die gespreide pootjes zijn echt Super!!
    Persoonlijk heb ik dit vogeltje nog nooit gezien, maar het lijkt me inderdaad fantastisch wanneer je met deze resultaten thuis komt. Echt geweldig!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hallo marion,

    Wat een prachtige dag had je uitgekozen. Wat een heerlijke foto's van deze schitterende vogels. Vooral je 3de foto is super. Zo kan ik nog even nagenieten, want ook ik kon ze zo mooi vastleggen in de sneeuw.

    Complimenten.

    Gr,

    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wow Marion, hier ben ik gewoon even stil van, wat heb je een geweldig mooie serie van deze prachtige fotogenieke vogeltjes kunnen maken, en loepzuiver en haarscherp!
    Zoals Von al schreef hebben wij ze ook gevonden, maar zo goed als deze zijn mijn foto's niet, niettemin ben ik er wel blij mee en ik heb er van genoten dat ik ze gezien heb.
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Wauw, wat een superserie, baardmannetjes, wat wil ik die ook graag nog eens fotograferen...
    foto 3 is echt een geweldig plaatje, maar ook al je andere foto's zijn een genot om naar te kijken, zo mooi in het zonlicht, op de lisdoddes of op de grond in de sneeuw, allemaal even mooi.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Thea, via Facebook:
    Lisa + Thea are enthousiastic with these shots! Lisa asks how they let you come that close?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtige fotos! Wat een mooie vogels zijn het he! Die met de Spagaathouding vind ik echt super!
    Het kan goed zijn dat je ons hebt gezien. Ik was die gek met dat natte groene pak! (wat overigens al gauw bevroor en pas in de auto voor problemen zorgde)

    Gr. Dennis

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Kleine toevoeging... Hebben jullie het bokje ook nog gezien? Waar jullie stonden hadden wij de hele tijd gezeten en jullie stonden er ongeveer bovenop! Wij hadden hem anders ook nooit gezien, dus ik was benieuwd of zijn schutkleur wel bij jullie werkte? Een heel mooi plekkie is het!

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Baardmannetjes zijn zoooooooo leuk. En dan ook nog geweldig mooi op de foto gezet. Dit is een topserie. Verder volgt er stilte om volop te genieten van deze beelden.................

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hai Marion,

    Ze zijn prachtig!
    Echt een superserie.

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  21. WAT MOOooIIII!!!! Nee echt even heel serieus, ik vind deze serie helemaal geweldig. Wat een prachtig donzig vogeltje. En dat spagaatje van dat beestje tussen die rietstengels. Geweldig in een woord!

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Wonderful, wonderful bird photos. Amazing little fluffy bird. Funny how it can spread its legs in opposite directions.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Jolande Hellemons13 februari 2012 om 12:26

    Schitterend Marion! Wat een mooi vogeltje! Je hebt vast glunderend languit in de sneeuw/op het ijs gelegen bij het maken van deze prachtige foto's :-) Ik zag je baardman-in-spagaat op Facebook bij de Vogelbescherming en kwam even op je bijgevoegde link rondneuzen. Zit hier met een big smile mee te genieten :-)

    Groetjes, Jolande

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Hoi Marion,

    Wat een heerlijke serie heb je gemaakt. Wat een mooi licht had je. Ik ben er vrijdag ook geweest, zie mijn blog.

    Groetjes,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een juweeltjes deze foto's, dit is werkelijk heel erg mooi !!!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Wat een prachtige foto's. Heb deze vogels nog nooit live gezien maar met deze foto's is het bijna even goed. Gewoon wondermooi; proficiat

    Cloesen Johnny

    BeantwoordenVerwijderen
  27. Zag je berichtje tussen de mails. Waar heb jij ze op de kiek kunnen krijgen. Het zijn zulke schatjes. Ik heb ze met Loes ook op de foto kunnen nemen.

    Je kan me even mailen incantoimages@kpnmail.nl wanneer je dat leuk vindt. Alvast bedankt.

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  28. A very beautiful set of pictures. Wonderful work.

    BeantwoordenVerwijderen
  29. Hoi Marion,
    Ik kwam op je blog via de site van "vroege Vogels" wat een prachtige foto`s!
    Zie ik ook allemaal reactie`s van mensen die ik ook volg.
    ik ga straks je eerdere blog`s ook even bekijken maar deze Baardmannetjes heb je prachtig gefotografeerd,
    groetjes Greet

    BeantwoordenVerwijderen
  30. Dag Marion, Hier terecht gekomen via birdpix. Prachtige foto's van een prachtig vogeltje. Is zeker ook één van mijn favoriete vogelsoorten en heb ook reeds eens het geluk gehad ze te kunnen vastleggen. Kom maar eens een kijkje nemen op mijn website www.pascaldemunck.weebly.com
    Groens Pascal

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Joan via Facebook:

    Hoi Marion,
    Zojuist zag ik je prachtige, ongelooflijk mooie foto's van de baardmannetjes. Die vogeltjes zou ik graag willen zien, maar zo mooi als jij ze hebt vastgelegd.... Op je blog mijn reactie achterlaten lukt me niet, dus dan maar zo.

    BeantwoordenVerwijderen
  32. wat een geweldige serie van deze baardmannetjes!
    Ik heb werkelijk met open mond zitten kijken.
    Afgelopen winter ook naar ze op zoek geweest in de OVP maar
    helaas niet aangetroffen.
    Dikke complimenten voor deze schitterende serie.

    Groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen