zondag 21 juli 2013

Ping, ping!

Nee, deze blog gaat niet over geld, maar over baardmannetjes, die ping-ping geluidjes maken als ze vliegen. Ik heb ze tot nu toe alleen in de winter gezien en gefotografeerd (Baardmannetjes-op-z'n-allermooist en Laatste-kans-vandaag), maar dit keer dus ook in de zomer en met heel veel plezier! Gisteren zijn we samen met Willen en Joan naar de Rietputten geweest en daar zagen we heel veel juveniele baardmannen in groepjes rond vliegen, maar helaas was het bewolkt en de foto-omstandigheden waren niet optimaal. Daarom zijn we vanochtend vroeg opnieuw gegaan, het was weer heerlijk om in de vroege ochtend door de bedauwde Rietputten te lopen en te luisteren naar al het vogelgekwetter daar. Het ping-ping van de vrolijke en ijverige baardmannetjes was gelukkig weer veel te horen en ook waren de vogeltjes goed te zien, kijk maar mee:


Drie tegelijk op 1 rietstengel, het kan niet op


De mannetjes hebben een oranje snaveltje, bij de vrouwtjes is de snavel bruin, het verschil is bij deze jonge vogels al goed te zien. In september krijgen ze hun volwassen verenpakje.




Ook in het avond(tegen)licht zijn het hele leuke vogeltjes om te zien, maar ze waren later op de dag wel duidelijk minder actief dan in de ochtend. Hieronder een leuk spreidstandje:


Dat tegenlicht geeft toch wel een mooi effect!




De bijvangst tijdens dit bezoek was de blauwborst hierboven, die wel 2 pootjes had, maar er maar 1 liet zien hier. 

Geweldig genieten was het. Een goede nieuwe week gewenst.

10 opmerkingen:

  1. Zo Marion dat is bijzonder dat ze er nu al zijn !!!
    Hebben ze het oude riet gelaten en is er nog geen nieuw riet gegroeid Hier is alle riet groen dus ze hebben het dan gespaard denk ik !!!!
    grt,
    Annie
    http://anniezon.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O, fraai Marion een soort die ik nog steeds op mijn wensenlijstje
    heb staan. Ik geniet daarom graag even mee van jouw mooie foto's.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Geweldig mooi gelukt deze foto's van dit supermooie vogeltje!
    Dat het in NL voorkomt hè?! Heel bijzonder.
    Ik moet ook weer eens terug naar Alkeet.
    groet,
    Maria

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hallo Marion, hele mooie serie van deze prachtige soort. Ik word altijd vrolijk van hun pinggeluidtjes. Jammer dat het gebied wellicht verloren gaat als de plannen van de overheid doorgaan. Waar moeten we dan naar toe om Baardmannetjes te zien. Nu nog maar genieten zolang als het kan. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Erg mooi, Marion. Heb je ook nog foto's gemaakt als ze aan het foerageren zijn op de grond aan de rand van het meertje? Ik heb daar een uurtje op de grond gezeten. Dat kon nu omdat het water laag staat en de modder aardig droog is. Op een gegeven moment liep al het jonge spul (rietzangers, blauwborsten en baardmannen) bijna over mijn voeten. leuk.
    Zie: www.hoogerhoud.nl als je het leuk vindt om te kijken.
    Groet, Bert

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Grappig, ik associeer baardmannetjes ook met de winter, heel verrassende beelden dus, en erg mooi! Ook de blauwborst kan ik gezond jaloers op worden ;-)
    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh wat leuk zeg die kleine baardmannetjes. en ook de blauwborst is prachtig.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen