maandag 7 mei 2012

Texel is TOP!

Waar in Nederland vind je zoveel variatie op slechts 170 km2? Eindeloze stranden grenzend aan de zee, prachtige duingebieden, dorpjes met een lange historie, uitgestrekte polders, bollenvelden met al hun kleuren, heerlijke fiets- en wandelpaden, de wadden, bossen getooid met een blauw tapijt van hyacinten, Hollandse luchten, de meeste zonuren  van Nederland, heel veel schapen en lammeren en enorme aantallen vogels. Al die elementen tezamen oefenen op ons een grote aantrekkingskracht uit, vandaar dat Jan en ik onszelf ter ere van ons 27-jarig huwelijk trakteerden op een weekendje Texel.
Dit is een lange blog, omdat we zoveel interessante dingen zagen dit weekend! 
De zee en het strand blijven altijd boeien en trekken, 's avonds met zo'n mooie zonsondergang, maar ook overdag!


Visnetten uitzetten bij opkomend water op de Waddenzee, mooi om dat eens te zien, we hebben er in het zonnetje vanaf de dijk heerlijk naar zitten kijken


Het wad bij de Cocksdorp 


Texel zou Texel niet zijn zonder de schapen (en schaapjes)


Het mooie weggetje naar Oost


Als je van vogels houdt, is Texel the place to be!
Het beeld kun je zien als de zeldzame kleine geelpootruiter aangetroffen wordt, in een mum van tijd staat er een hele rij enthousiaste kijkers. Ik heb geen foto van dit vogeltje (te ver weg), maar wel van andere vogels,


namelijk van deze minder zeldzame en guitige kokmeeuw


en van de mooie grote sterns en visdiefjes. Het zijn echte lawaaimakers, je hoort de kolonies al van ver.



De dames doen eerst wat hooghartig, maar even later niet meer!


 Voor de afwisseling nog een meeuwenfoto in z/w


Kluten zitten al te broeden op een eilandje. Vanaf de weg zijn ze heel goed te zien en het is enorm genieten om die elegante vogels hier zo mooi te kunnen volgen!
Even opstaan om de eieren te draaien...



Let op het tongetje hieronder!


Gele kwikstaarten in de bollenvelden:

Laatst zag ik een prachtige foto van een gele kwikstaart op een tulp in een bollenveld: werkelijk fantastisch! Echter, hoe groot is de kans dat je zoiets ziet? Afgelopen weekend bedacht ik dat gele kwikken op Texel in deze tijd van het jaar vrij regelmatig waargenomen worden en mooie bollenvelden zijn er nu ook (zie ook hieronder). Op dus naar een mooi veld met tulpen. De bloemen staan er prachtig bij en zijn een foto zeker waard, maar kwikstaartjes zijn niet te zien. Hoewel, na verloop van tijd zien we in de verte zowaar twee kwikstaartjes over het veld vliegen, maar ze zijn heel ver weg. Zou het dan toch mogelijk zijn, zouden ze dichterbij komen? Nee dus, ze vliegen weg om hun geluk elders te beproeven.

De volgende dag gaan we terug met de auto, omdat die mooi als mobiele schuilhut kan dienen. Na verloop van tijd krijgen we de 2 kwikstaartjes weer in beeld, en zowaar, 1 van de vogels gaat nu op de tulpen zitten zingen, ver weg, maar het is een mooi begin! 
Zou het heel naief zijn om te hopen dat een van de kwikken op een van de voorste rijen tulpen plaats neemt?
Dan komt een van de vogels plotseling vooraan op de grond rondscharrelen, 


en dan vliegt hij op om te landen op de tulpen binnen lensbereik! Kwikken doen dat dus gewoon, je moet even geluk hebben dat ze het op het juiste moment doen (namelijk als je staat te kijken), maar dan heb je ook wat:




De bollenvelden zijn onderaan deze blog beland, maar zeker niet omdat ze het minst interessant zijn!



Een veld met allemaal verschillende tulpen, dat heb ik nog niet eerder gezien...



en 1 gele tulp (in de zon) te midden van heel veel rode.



Tussen de bollenvelden hierboven is een koolzaadveld geslopen, ook zo mooi van kleur! Al die heldere kleuren, daar word je helemaal vrolijk van.
Een heerlijk en geslaagd weekend, snel een nieuw weekendje plannen!

28 opmerkingen:

  1. Sensational! The last with the yellow tulip amongst the red makes me smile.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Marion...........

    Wat een kleur...heerlijk, ik kijk naar buiten en het
    is hier donker...kijk maar gauw weer naar het scherm en
    zie heerlijke kleuren vanuit Texel..prachtig!!

    ben benieuwd naar het vervolg......

    Lg, Nieske

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hele mooie opnames van de bollenvelden, alleen vind ik je uitsnedes niet goed gekozen. Het kijkt niet lekker weg. Ik zie liever beneden meer ruimte en boven juist minder. Maar misschien een kwestie van smaak. ;-)


    Gr,,
    Remco

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mooie velden vol van kleur, met Hollandse luchten erboven.
    Fijne beelden Marion.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Een heerlijk kleurrijk begin.
    Een prachtig Nederlands landschap en
    heel mooi gefotografeerd.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een enthousiaste reclame voor Texel!
    Je hebt er in je blogjes al zoveel van laten zien, dat ik al weer door heb dat Texel de moeite waard is. Moet ik maar eens op mijn lijstje zetten.
    Een vrolijke bloemenpracht, ik houd van deze bollenvelden, en heb zelf toevallig net ook een tulpenserie geplaatst.
    Die is weer heel anders. Dat is het leuke van fotograferen, dat er zoveel verschillende wegen zijn die naar Rome leiden.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hoi Marion,
    Wat een vrolijke kleurige blog.
    Texel lijkt me inderdaad prachtig, ik zou daar best eens een keertje heen willen gaan.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Marion,
    Schitterende opnames!!
    Prachtig al die kleuren zo bijelkaar, erg mooi!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  9. je hebt de spanning aardig opgebouwd ;-)
    Nummer drie is een droomplaat!!
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  10. De laatste foto van de kwikstaart op de tulpen is top en mijn favoriet. Prachtig,groetjes F.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hoi Marion

    ik ga voor keuze 3 en 4....
    toppertjes...pracht gezicht de gele kwikstaartjes tussen
    al dat geel van de tulpen...Ze doen het bij jou gewoon op bestelling...
    Maar de andere opnames zijn ook prachtig hoor, Lekker veel
    kleur, mooie luchten...Echt Texel is TOP...

    Lg, NIeske

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hai Marion,

    Ik heb al een aantal foto's van kwikstaarten op ele tulpen gezien, maar die van jouw misstaan er zeker niet tussen.
    Prachtig hoe je de blichting onder controle hebt weten te houden en daardoor een uitstekende scherpte hebt gekregen.
    Heel mooi gedaan!

    Groetjes,
    René

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Geweldig mooi hoe je met veel geduld de kwikstaart op de tulpen hebt gefotografeerd. Prachtig! Hier kun je terecht heel blij en trots mee zijn.
    Ze zijn ontzettend goed gelukt.
    Gr. Elly

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ja en soms ben je sprakelijkeloos en dat is nu. Super mooi!!!!
    hartelijke groet
    marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ja wow Gele Kwikstaarten op gele bloemen, dat is super.
    Staat al tijden op mijn verlanglijst om dat te realiseren
    maar het is er nog niet van gekomen.
    Jij laat hier een prachtige serie zien erg leuk!
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Hele mooie platen van de Gele kwikkie tussen de gele tulpen. Dat zijn natuurlijk de juiste settings voor een Natuurfotograaf. Heel knap vastgelegd en een tikkeltje jaloersmakend toch wel.

    Gr,

    REmco

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Prachtig die Kluut..Wat dichtbij..!!
    Zo zie je ze maar zelden..
    En de Gele kwikstaart..tussen de tulpen..Ja.Ook dat is zo'n heerlijk moment.
    De tulpen (Alle kleuren)dat is denk ik om nieuwe soorten te kweken (zaailingen)
    Groetjes Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Gaaf zeg, De Kluut, broed deze gewoon op schelpen ondergrond?
    Toevallig heb ik er een gespot voor het eerst! Wat was ik blij.

    De gele kwikstaart op de gele tulpen, geweldig. Of het zo hoort. Welke vogel gaat er nu op een veld met bloembollen zitten? valt daar wat te snoepen soms. Je werd wel beloond, de vogel kwam even dichtbij poseren. Goed idee om in de auto te blijven zitten. Ik ruik ze bijna al die tulpen.

    Zie ik het kerkje van Den Hoorn op de achtergrond? Ik had een bollenveld gevonden nabij Den Hoorn, achter een dijkje, aan de Mokweg. Deze ga ik eerdaags op mijn blog zetten. Geen vogeltjes in het veld.

    Grappig dat veld met al die kleuren en soorten door elkaar, zal een bedoeling achter zitten?

    Dank voor het delen.
    Nicole

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een spannende serie Marion,
    eerst het zwart-witte met de Meeuwen en de Kluten en dan de overgang naar de felle kleuren van de bollenvelden.
    Midden in deze kleurige serie de Gele Kwikstaart op de plek waar je hem wenst, het kan niet op.

    Groeten,
    Ron

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Zit er een gele kwik tussen de tulpen? Ik zie hem niet ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hoi Marion,

    Prachtig zeg. Die kluut staat er wel heel lekker op! En de gele kwik op de geelrode tulpen, geweldig om te kunnen en mogen vastleggen. En last but not least die ene gele tulp temidden van de roden.

    Ga m'n vakantie naar Limburg maar omboeken denk ik. Alhoewel op Texel hebben ze vast geen oehoes!

    Groeten, Robert

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Hoi Marion, wat een prachtige scherpe beelden toch weer, de zwarte sterns zijn een erg mooie serie, maar ook de kluut is top!
    groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Ik kan het nog niet zien, maar schreef ik zwarte sterns? fout natuurlijk, grote sterns zijn dit toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Een prachtige blog is het geworden, een heerlijke vakantiebestemming en volgens
    mij ook wel een fijn tijdstip om daar in deze tijd te zijn.
    Ik heb er even mooi van mee genoten en doordat je iedere keer weer een stukje hebt
    bijgevoegd ook alle foto's wat vaker gezien.
    Een werkelijk prachtige serie is het geworden en ik kan me voorstellen dat jullie
    er zeer genoten hebben.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Hallo Marion, prachtige serie met liefde gemaakt dat kan je zo zien...

    Groet,

    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Mooie complete serie heb je zo neergezet, volgens mij wil iedereen nu wel naar Texel ;-)

    Groetjes Loes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beter niet natuurlijk, dan wordt het mooie eiland veel te vol :-).

      Verwijderen