zaterdag 28 juli 2012

Waar denk je aan bij de woorden Costa Brava?

Waarschijnlijk aan massatoerisme, bomvolle stranden en onafgebroken rijen met hotels en appartementencomplexen? Tot 3 jaar geleden was dat ook mijn impressie van deze populaire vakantiebestemming in Spanje, maar in deze blog wil ik graag laten zien dat dit gebied te bieden heeft dan dat!
Onze vakantie startte vroeg dit jaar, begin juli zijn we vertrokken richting Spanje, met een tussenstop in de Camargue om te genieten van de natuur en vogelwereld daar (Flamingodans en Ruziënde reigertjes in de Camargue), zijn we doorgereisd naar onze tweede bestemming, camping Laguna, pal naast het natuurgebied Aiguamolls. Vanaf de camping loop je zo dit gebied in, een eldorado voor vogelaars, ook in de zomer!


De Costa Brava is genoemd naar z'n ruige rotskusten, daarlangs vind je prachtige baaitjes met kristalhelder water, geweldig om in te zwemmen, snorkelen, etc.




In tegenstelling tot de foto's hierboven heb ik de foto hieronder voor de afwisseling gemaakt met m'n nieuwe 10-stopsfilter, daarmee kun je ook overdag lekker lang belichten en mooie sfeervolle plaatjes van bijv. bewegend water schieten. Leuk om mee te spelen!


Onze camping was prima, lekker direct aan het strand gelegen. Een paar plaatjes nu van enkele van vogels die regelmatig voor onze tent wandelden of poseerden.
Zo zaten op het paaltje voor onze tent regelmatig duiven, houtduiven of tortelduifjes. Aan het tortelduifje viel me wat op, zien jullie het ook? Die heeft geen donkere halsband zoals onze tortels! 
Verder waren er 's ochtends vroeg vaak parkietjes aan het eten van de weegbreetjes in het gras, zo leuk om te zien! Als er later in de ochtend meer mensen op de been waren, trokken ze zich lawaaierig terug in de palmbomen.



En tenslotte mijn grote vriend: de hop. Iedere dag was hij te zien, op zoek naar allerlei lekkers in de grond. Soms alleen, soms met metgezellen, enig! Hij heeft wel enige maaltijden verstoord, want als ik hem zag scharrelen kon ik het natuurlijk niet laten om mijn fototoestel te pakken....




Bij zonsondergang waren vanuit de tent vaak spectaculaire luchten te bewonderen, heerlijk dat uitzicht zo!




Vanaf de camping kun je zo het natuurgebied in wandelen of fietsen, daar kun je heerlijk genieten van de uitzichten en de vele vogels. 


Vogels die je zeker tegen zult komen, vliegend, voedsel zoekend of op het nest, zijn de ooievaars, want die nestelen daar in groten getale.



Een andere soort die je heel veel ziet is de lawaaierige steltkluut, met recht een steltvogel!




Op een ochtend hebben we genoten van deze dodaars die een prooi te pakken kreeg, een spetterend geheel.



Vogels die je ook veel ziet daar en die ik al in andere blogs heb belicht zijn de bijeneters en (koe)reigers en naast vogels kom je ook bijv. vossen, herten en heel veel rivierkreeftjes tegen. Al met al is het gebied een enorme aanrader.
Niet alleen het gebied rond de camping is mooi, in de naaste omgeving kun je je ogen uitkijken; prachtige steden en dorpen vind je er! Dit jaar keken we rond in o.a Cadaquez, een heel gezellig wit dorpje aan zee


















en in Girona, een geweldige stad!



Hieronder het oude en geweldige San Pere de Rodes; eeuwen stilte in de prachtige zalen!


Ook hebben we lekker 
rondgelopen in het middeleeuwse Pals. 

Daar hebben we ons een tijdje goed vermaakt met het kijken naar al die ijverige zwaluwen in hun nestjes geplakt aan de huizen, zo leuk!


Ik heb nog veel meer foto's, maar ik stop nu met deze blog. De privéfoto's staan al op mijn andere, niet openbare blog.

Het was een heerlijke vakantie; als ik de foto's bekijk, wil ik acuut terug. Bedankt voor je bezoek, ik hoop dat je een positief beeld hebt gekregen van de Costa Brava!

13 opmerkingen:

  1. Hoi Marion,
    Voor een houtduif loop ik niet echt warm, zeker niet als ik zie hoe ze bij mij telkens mijn terras bevuilen, maar die hop, ja, daarvoor zou ik ook mijn eten laten staan hoor!
    Fijne voortzetting van je vakantie!
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat geweldig zal dat voor jou geweest zijn om de hop zo dichtbij te kunnen zien. Volgens mij kon jou vakantie niet meer stuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja een Tortel voor de tent is leuk, het groene parkietje is schattig
    en de frontfoto is prachtig met een fijn standpunt.
    Maar de Hop dat is natuurlijk super en wat een mooie foto's heb je er
    van gemaakt, prachtig!
    Benieuwd waar je verder nog mee gaat komen...
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ooit in het gebied Aiquamolls del Emporda geweest. Er zijn normaal gesproken veel mogelijkheden voor vogelfotografie al is het niet de beste tijd van het jaar. Ik verwacht zeker nog wel een aantal leuke soorten die je gaat fotograferen al zijn de "campinggasten" natuurlijk al zeer de moeite waard.

    Groet,

    Ben

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Marion,

    Bijzonder zulke campinggasten te kunnen aanschouwen en fotograferen nabij je plek en dan vooral die Hop!

    groet,

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hoi Marion,
    Prachtige opnames van deze vogels.
    Grappig om die parkieten daar zo te zien in Spanje en wat kunnen ze een herrie maken die beestjes. Die hop heb je ook erg mooi te pakken.

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk de parkietjes, zeker door het extreem lage standpunt. Mooi monotoon van kleur. Maar de hop steelt de show. Prachtige vogel en je kunt hem beeldvullend vastleggen. Wat een gigantische snavel heeft ie.
    Fijne vakantie nog.
    Groeten, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hoi Marion,

    de Hop vind ik werkelijk een prachtige vogel.
    heb hem helaas zelf nog nooit gezien maar wel
    op diverse blogs. Ook de groene parkietejs mogen gezien worden
    en je hebt deze dan ook heel mooi vastgelegd.

    groetjes, Helma

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooie aanvulling van deze blog, met name de Steltkluten vind
    ik prachtig, die ken ik alleen uit de dierentuin.
    Heel mooi ook de opname met het tegenlicht.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi Marion,
    Ik wil je allereerst van harte beterschap wensen!
    Genoeg te beleven daar op je vakantieadres, de hop is natuurlijk top, maar ook de grasparkietjes zo toepasselijk in het gras zijn prachtig. De foto met langesluitertijd is ook prachtig, je gaat vast een hoop plezier beleven met dat filter.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hele mooie serie. Die steltlopers,zwaluwen en die hop....super!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een prachtige foto's allemaal. :-)
    Jaren geleden heb ik paard gereden in Lloret de Mar. Een eind buiten de stad was een hotelletje met paardenstallen. Daar heb ik toen ook een hop gezien. Het is inderdaad een mooi bergachtig gebied.

    BeantwoordenVerwijderen