vrijdag 2 december 2011

Nightlife in Paris

Het is heerlijk om in het donker door Parijs te lopen, er is ook zoveel te zien! De taxichauffer had me de Champs Elysees aangeraden vanwege de moderne kerstverlichting en een grote kerstmarkt. Het was er heel gezellig met veel mensen, maar ik waande me soms meer in Duitsland of Oostenrijk vanwege de worsten en glazen glühwein die verkocht werden (naast de Franse crêpes en gepofte kastanjes). Ik ben er dan ook niet al te lang gebleven, maar op zoek gegaan naar een authentieker Parijs.



Ik heb me uren lang bijzonder goed vermaakt met rondwandelen in verschillende wijken, met lekker mensen kijken en met mijn broekzakformaat Panasonic; ik had wegens teveel bagage m'n betere, en dus zwaardere, foto-uitrusting thuis gelaten (spijt!). Het was dan ook even creatief zoeken naar muurtjes e.d. bij gebrek aan een statief, maar al met al ben ik niet ontevreden over de resultaten. Een kleine selectie zie je hieronder.
Zo heb ik me lekker uitgeleefd op het maken van foto's met "lichtslangen" veroorzaakt  door de lampen van snel rijdende auto's of van een langzaam voorbijvarende rondvaartboot; ik ben daar nog lang niet op uitgekeken en zal het in Rotterdam ook eens proberen. 
Hieronder de Place de la Concorde met zicht op de Eiffeltoren in de verte en de meer dan 3000 jaar oude Obelisk uit Luxor die is geplaatst na de vernielingen en de vele wrede executies op dit plein tijdens de Franse Revolutie. 


Hieronder de Notre Dame bij nacht, ik vind dit zelf een geslaagde foto. Ik heb ook varianten zonder de boot gemaakt, maar deze foto is levendiger.


En dan tot slot nog het helder verlichte reuzenrad op de Place de la Concorde. Vanwege het lage standpunt van de camera lijkt het rad achterover te hellen, weet iemand of je dit achteraf nog kunt corrigeren?



Het was weer heel goed toeven in Parijs. Ik hoop dat ik met de titel van deze blog geen verkeerde verwachtingen heb gewekt; mijn "nightlife" hier was heel onschuldig, er moest tenslotte overdag serieus gewerkt worden.


Bedankt voor je bezoek, reacties zijn heel welkom!

19 opmerkingen:

  1. Wat moet dat heerlijk geweest zijn die de lichtstad. Prachtige beelden Marion.
    hartelijke groet
    Marijk

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het nachtleven is zeker mooi, vele lichtjes in combi met de pracht gebouwen, met de boot geeft denk ik ook meer leven in de foto. Die heb je heel mooi gemaakt. Je zal je daar niet zo snel vervelen. Nog heel veel plezier in Paris..

    Groetjes Von

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bardzo ładne zdjęcia i przypomniałaś mi, że spacerowałam po Paryżu, wieczorem też. Było to jednak sporo lat temu. Pozdrawiam

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik kan me voorstellen dat je je daar prima hebt vermaakt en knap werk dat je dit fotowerk met een "eenvoudige" camera hebt gemaakt.
    Nacht fotografie is zo simpel nog niet, maar jij laat hier prachtige foto's zien, ook heel mooi van kleur.
    Het zijn foto's die ik zelf niet gauw zal maken en daarom extra leuk om ze bij een ander op de blog te zien!
    Compliment en bedankt voor het mogen meegenieten.
    Natuurkieker Coby

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fabulous night photography Marion! I love the ferris wheel.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik moet zeggen het zijn erg mooie foto's ik vind die avond foto's erg mooi.
    groetjes Herman.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hey Marion,

    Mooi blogbericht heb je weer! Leuk ook al die lichtjes, weer eens wat anders dan natuurfotografie.

    Groetjes,
    Arné

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hallo Marion,

    das sind ja traumhafte Fotos ♥♥♥

    Schönes Adventwochenende wünscht dir Eva!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat ik bijzonder interessant vind is het 'glazen' effect dat het reuzenrad heeft gekregen door de belichting. Het is haast een tiara. Mooi gedaan Marion.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Die derde en vierde foto vind ik echt helemaal tegek! Ja hier kan ik echt van genieten. Knap gedaan hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Goed gelukt hoor, met je 'broekzakcamera'!
    Het feestelijke sfeertje komt goed over, wat zul je genoten hebben.
    Het reuzenrad is prachtig, ik weet nog dat ik het rad mooier vond dan de eiffeltoren toen ik daar was ;-)
    Ben je er ook in geweest? ( ik wel)
    Dat achterover hellen is idd te corrigeren, ik heb er in Lightroom een optie voor, andere programma's zullen het ook wel hebben neem ik aan.
    Groetjes
    Loes

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een fantastische foto's tante!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Hoi Marion,
    Sfeervolle beelden, ik wil zo naar Parijs.
    En dat met je kleine cameraatje, goed hoor.
    In Photoshop kun je transformeren kiezen en dan kun je het perspectief aanpassen. Ik denk dat je dat bedoelt?
    Groetjes, Gonnie

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Marion
    Geweldig..even snel de broekzakformaat Panasonic pakken :)...En die maakt blijkbaar nog prima foto's...De sfeer komt duidelijk over..van deze mega stad.
    Mooi die blauwe boom op de één na onderste foto.
    Gr Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Hoi Marion.......

    Je Panasonic heeft idd prima werk afgeleverd, samen met degene die er achterstond natuurlijk....
    Mooi hoor de lichtslangen, het euzenrad is mijn favoriet..,heel mooi in beeld gebracht....

    gr. Nieske

    P.S. mijn Tamron 10-24 mm bevalt echt uitstekend...
    hij komt nauwelijks van mijn camera...
    ben sinds ik het hebt ook echt een beetje verslingerd geraakt aan landschapsfotografie...

    BeantwoordenVerwijderen
  16. A great post and some very beautiful night shots from Paris. Great work.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoi Marion,
    Wat een super mooie opnames zijn dit!! Schitterend met die lichtjes en wat heb je prima gebruik gemaakt van de sluitertijden, waardoor je mooie effecten hebt gekregen. Vind de laatste twee helemaal geweldig!!
    Knap gedaan hoor Marion!! Het is hard werken daar in Parijs,..haha..!!

    Groetjes, Marco

    BeantwoordenVerwijderen